وبلاک علمی-خبری گروه شیمی نکا

جواب به یک پرسش

در فصل اول شیمی ۲ آمده است که رادرفورد درآزمایش دوم خود ورقه ی نازکی از طلا را با ذره های آلفا بمباران کرد به امید آنکه همه ذره های پر انرژی و سنگین آلفا که دارای بار مثبت نیز هستند با کمترین میزان انحراف از این ورقه ی نازک عبور کنند.چرا؟

جواب:مطابق مدل اتمی تامسون اگر جرم ناشی ازالکترون ها و بار مثبت ناشی از فضای ابر گونه در سراسر اتم به طور یکنواخت گسترده شده باشند ذره های آلفا نباید منحرف شوند (ویا تقریبا نباید انحرافی رخ دهد.)

 

+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام مهر 1386ساعت 11:32  توسط  گروه شیمی  | 

جشنواره الگوی برتر تدریس درس شیمی3

مرحله منطقه ای جشنواره الگوهای برتر تدریس درس شیمی 3 درآذرماه  برگزارمیگرددلذاازهمکاران محترم تقاضا میشود حضور فعال در برگزاری این جشنواره داشته باشند.

   

گروه شیمی شهرستان نکا                 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و پنجم مهر 1386ساعت 13:24  توسط  گروه شیمی  | 

روانشناسی دوره نوجوانی

مقدمه

نوجوانی دوره خاصی از زندگی است که از لحاظ وی‍‍ژگیها و شرایطی که دارد که متمایز از سایر مراحل بوده و مورد توجه متخصصان رشد و روان شناسی رشد می‌باشد. در این دوره سنی ، نوجوان وی‍‍ژگیهایی پیدا می‌کند که لزوم توجه و اعمال شیوه‌های برخورد مناسب را الزامی می‌سازد و از آنجایی که تحمل این شرایط و وی‍‍ژگیهای آن برای نوجوان نیز توام با مشکلاتی است عدم آگاهی اطرافیان و بویژه والدین و مربیان با شیوه برخورد با آنها می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

یکی از این ویژگیهای مهم تمایل نوجوان به کسب استقلال است نوجوان تمایل دارد تواناییها و نیرویهای خود را به معرض نمایش بگذارد و قدرت و توانایی خود را به اطرافیان ثابت کند. می‌خواهد یکه و تنها عمل کند و تا جایی که می‌تواند به اطرافیان و بوی‍ژه والدین خود تکیه نکند. استقلال طلبی زمینه اولیه ورود او به اجتماع را فراهم می‌سازد و او را برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی آماده می‌کند. هر چند جهت‌گیری ناصحیح آن توام با مسائل و مشکلاتی برای او و اطرافیان خواهد بود.

استقلال طلبی نوجوان در خانواده

تا قبل از اینکه فرد به دوره نوجوانی پا بگذارد و خود را به عنوان یک فرد بزرگتر و نه یک کودک احساس کند والدین برای او جایگاه ویژه‌ای دارند. او یاد گرفته در کارها و زندگی خود به آنها تکیه کند چون آنها را قوی و قدرتمند می‌داند. افرادی که می‌توانند کارهای مهم را به تنهایی انجام دهند، قادر به انجام خیلی از کارها هستند که او قادر نیست و بطور کلی در کودکی فرد والدین خود به همه کار توان احساس می‌کند و در سایه آنها و با تکیه بر آنها فعالیتهای خود را انجام می‌دهد. کم کم با ورود به دوره نوجوانی طرز فکر و برداشت نوجوان نسبت به والدین تغییر می‌یابد.

او دیگر کمتر تمایل دارد فعالیتهایش را در حضور خانواده انجام دهد. بیشتر گرایش به حضور در گروه همسالان دارد و می‌خواهد استقلال خود را از خانواده هم به خانواده ، هم به خود و هم به همسالانش ثابت کند. بنابراین از هر گونه فعالیتی که او را وابسته به خانواده نشان می‌دهد دوری می‌کند. از نظر او خانواده باید روی توانایی و قدرت او حساب کنند و به او اعتماد داشته باشند چرا که او دیگر بزرگتر شده است و می‌خواهد خودش مسئولیت زندگی‌اش را به عهده بگیرد.

در این راستا خانواده با مشکلاتی چون سرباز زدن نوجوان از خواسته‌های آنها ، مخالفت ورزیدن با افکار و تمایلات آنها و اصرار در انجام فعالیتهای دلخواه خود مواجه هستند. بر این اساس نوجوان در این دوره سنی و بنا به وی‍ژگی استقلال طلبی می‌خواهد شغلی داشته باشد و حتی از لحاظ مالی نیز خود به تامین کننده نیازهایش باشد. در برخی فرهنگها و جوامع ممکن است نوجوان دست به اقداماتی چون ایجاد زندگی مستقل از خانواده اقدام کند. در این میان گروه همسالان نیز نقش مهمی دارند.

استقلال طلبی نوجوان در مدرسه

وی‍ژگی استقلال طلبی نوجوان در مدرسه نیز نمود پیدا می‌کند. در آنجا نوجوان قصد دارد استقلال خود را به معرفی نمایش بگذارد می‌خواهد هم به همسالان و هم به اولیا مدرسه بقبولاند که او دیگر بزرگ شده و خودش می‌داند چکار می‌کند. بر این اساس اولیاء مدرسه نیز با مشکلاتی با دانش آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه مواجه هستند. کارکنان این مدارش باید آشنایی لازم را با وی‍ژگیهای نوجوانی داشته باشند و از مقابله و مخالفت و سرکوبی این ویژگیها خوددداری کنند.

ایجاد سد و مانع در راه ارضا سالم این ویژگی معمولا نوجوان را به عناد جویی ، سرخود بودن و یا احساس فقدان عدم اعتماد به نفس می‌کشاند. اولیاء مدرسه نمادی از والدین برای نوجوان هستند و به این صورت نوجوان احساس خود را نسبت به خانواده به اولیاء مدرسه منتقل می‌کند. استقلال طلبی نوجوان ممکن است به تشکیل گروههایی در مدرسه و همسالان بینجامد که با هدف مشترک ابراز استقلال طلبی هدایت می‌شود. معمولا نوجوانی که احساس استقلال طلبی بیشتری همراه با قدرت رهبری داراست هدایت گروه را به عهده می‌گیرد.

شیوه‌های برخورد با استقلال طلبی نوجوانان

در مرحله اول باید آشنایی کامل با ویژگیهای این دوران پیدا کرد و نمودهای عملی آن را در نوجوان مشخص کرد. هر چند اساس فعالیتهای مبتنی بر استقلال طلبی در نوجوانان مشترک است اما نمودهای عملی آن ممکن است قدری متفاوت از یکدیگر باشد. بر این اساس و با شناخت کافی از نیازهای نوجوان و با پذیرش این خصوصیت در نوجوان و بها دادن به آن مسیر این ویژگی را در جهت مناسب هدایت کرد.

می‌توان از این ویژگی برای اهداف مفید در خانواده و مدرسه استفاده کرد. مثل اعطاء مسئولیتهای خاص در خانواده و مدرسه به نوجوان و کنترل غیر مستقیم فعالیتهای او. در هر حال از مخالفت و تلاش در جهت خفه و خاموش نمودن این ویژگی باید خوددداری کرد. چنین رفتارهایی نوجوان را در ابراز و اثبات استقلال طلبی‌اش جزئی‌تر خواهد ساخت و یا به احساس عدم اعتماد به نفس او خواهد انجامید.

منبع:

http://daneshnameh

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و پنجم مهر 1386ساعت 12:47  توسط  گروه شیمی  | 

اثر گلخانه ای

اثر گلخانه اي

گرم شدن زمين يعني چه؟

مي‌دانيم كه كره زمين به طور طبيعي در اثر تابش خورشيد گرم مي‌شود، اما اينجا منظور ما از گرم شدن زمين، پديده ديگري است.اين پديده نسبتا جديد عبارت است از تغيير دماي زمين در اثر فعاليتهاي بشري كه با تغييرات طبيعي آن فرق دارد. در طول 100 سال گذشته، كره زمين به طور غيرطبيعي 4/0 درجه سانتيگراد گرمتر شده كه اين موضوع دانشمندان را نگران كرده‌است. آنها حدس مي‌زنند فعاليت‌هاي صنعتي در ايجاد اين مشكل بسيار موثر است و به گرم شدن كره زمين كمك مي‌كند.

منظور از«گرم شدن زمين» افزايش ميانگين دماي زمين است. «تغيير آب و هوا» در اثر اين افزايش دما به وجود مي‌آيد. گرم شدن زمين موجب تغيير الگوي بارش، افزايش سطح آب درياهاي آزاد و كاهش سطح آب درياچه‌ها و تاثيرات وسيع بر گياهان، حيات وحش و انسانها مي‌شود.

اثر گلخانه اي چيست؟ گازهاي گلخانه اي چه گازهايي هستند؟

به مجموعه‌اي از گازها كه مقداري از انرژي خورشيد را در جو زمين نگه مي‌دارندو باعث گرم شدن جو مي‌شوند‍‍، گازهاي گلخانه‌اي مي‌گويند. بخار آب(H2O)، دي اكسيدنيتروژن (NO2)، دي اكسيدكربن (CO2) و متان (CH4) گازهاي گلخانه‌اي اصلي هستند. اگر اين گازها در جو نبودند، انرژي گرمايي خورشيد مجددا به فضا بر مي‌گشت و به اين ترتيب هواي زمين 33 درجه سانتيگراد سردتر از الان مي‌شد. اثر گلخانه‌اي به افزايش دماي كره زمين در اثر وجود گازهاي گلخانه‌اي در جو زمين گفته مي‌شود.

آيا مي دانيد چرا به اين گازها، گازها‌ي‌ گلخانه‌اي مي‌گوييم؟

آيا شما تا حالا يك گلخانه ديده ايد؟

گلخانه يك اتاق شيشه‌اي است كه نور خورشيد از شيشه‌هاي آن به داخل مي‌تابد و هواي گلخانه را گرم مي‌كند. اما شيشه‌هاي گلخانه اجازه نمي‌دهند كه اين هواي گرم از گلخانه خارج‌شود. جو يا هوايي كه در اطراف ماست، شبيه يك گلخانه است. گازهاي گلخانه‌اي در جو درست مثل شيشه‌هاي گلخانه عمل مي‌كنند. نور خورشيد پس از عبور از لايه‌هاي گازهاي گلخانه‌اي وارد جو زمين مي‌شود. زماني كه نور خورشيد به سطح زمين مي‌رسد، مقداري از انرژي گرمايي آن توسط خاك، آب و ساير موجودات جذب مي‌شود. مقداري هم در جو زمين مي‌ماند و باقيمانده آن به فضا برمي‌گردد. اگر مقدار گازهاي گلخانه‌اي در جو از حد طبيعي آن بالاتر باشد، انرژي كمتري به فضا برمي‌گردد، در نتيجه جو زمين گرم تر مي‌شود و به دنبال آن دماي كره زمين بالا مي‌رود.

اثر گلخانه‌اي، كره زمين را به اندازه‌اي گرم نگه مي دارد كه ما انسان ها بتوانيم بر روي آن زندگي كنيم. اما اگر اثر گلخانه اي شدت يابد، ممكن است دماي زمين به قدري زياد شود كه ما و بقيه گياهان و جانوران نتوانيم گرماي آن را تحمل كنيم.

تغيير آب و هوا يعني چه و اثرات آن چيست؟

اصلا «هوا» و «آب و هوا» با هم چه فرقي دارند؟

هر وقت آسمان صاف باشد و گرماي ملايمي به ما برسد و باد به شدت نوزد، مي گوييم هوا خوب است. هر وقت آسمان گرفته باشد، باد تند بوزد يا برف و باران ببارد و ما را دچار زحمت كند، مي گوييم هوا بد است. معمولا اخبار هواشناسي ما را از چگونگي وضع هوا آگاه مي‌سازد.

هواي برخي مناطق كره زمين معتدل است، يعني باران به اندازه كافي مي بارد و هوا زياد گرم يا سرد نمي‌شود. هواي بعضي جاها سرد است يعني برف مي‌بارد و دماي هوا سرد مي‌شود. جاهايي هم هست كه بسيار گرم و خشك است. هر كدام از اين جاها يك نوع آب و هوا دارد.

براي تعيين آب و هواي هر منطقه، تغييرات دماي هوا و مقدار باران و برف را در طول سال اندازه گيري مي‌كنند. شما هم مي‌توانيد اندازه تغييرات دماي هوا و مقدار باران و برف را در محل سكونت خودتان به دست آوريد. اما براي اين كه آب و هواي جاهاي گوناگون را بشناسيم، بايد اين مقادير را چندين سال پشت سرهم اندازه گيري كنيم.

در نقشه ايران، جاي شهرهاي بابلسر، شهركرد، بندرعباس و طبس را پيدا كنيد. آب و هواي هر يك از اين شهرها نمونه آب و هواي يك ناحيه از كشور ماست. در حال حاضر شرايط آب و هوايي جاهاي مختلف در اثر گرم شدن كره زمين در حال تغيير است. مثلا شهري مثل تهران را در نظر بگيريد، تهران در نزديكي رشته كوه البرز قرار دارد. بنا به تعريف آب و هوا، تهران بايد هواي سرد باراني يا برفي داشته باشد، اما مي‌بينيد كه به علت تغيير آب و هوا، از هواي سرد باراني يا برفي چندان خبري نيست!

انسانها چگونه آب و هوا را تغيير مي‌دهند؟

شايد باور نكنيد كه انسان ها هم مي‌توانند آب و هواي زمين را تغيير دهند. دانشمندان مي‌گويند اكثر فعاليت‌هاي انسان‌ها گاز گلخانه‌اي توليد مي‌كند. پس از انقلاب صنعتي و اختراع انواع ماشين آلات صنعتي، انسانها بافعاليتهاي كشاورزي و صنعتي چهره زمين و آب و هواي آن را دگرگون ساختند. با شروع انقلاب صنعتي روش زندگي مردم عوض شد. قبل از آن مقدار گازهاي گلخانه اي در جو كم بود، اما با رشد جمعيت و افزايش استفاده از نفت و زغال سنگ تركيب گازهاي اتمسفر نيز تغيير كرد. بطوريكه در حال حاضر، غلظت گازهاي گلخانه اي از حدود 270 واحد به 367 واحد رسيده است. ما براي انجام كارهاي خود به انرژي نياز داريم و اين انرژي را از غذا تامين ‌مي‌كنيم. همچنين براي روشنايي و گرم كردن خانه‌هايمان به انرژي نياز داريم. اتومبيل‌ها براي حركت به سوخت نياز دارد. ماشين‌هاي صنعتي نيز به انرژي نياز دارند. اكثر انرژي‌هاي لازم براي موارد فوق به طور مستقيم يا غير مستقيم از سوخت‌هاي فسيلي مثل نفت و گاز و زغالسنگ بدست مي‌آيد.اينهاسوختهايي هستند كه سوزاندن آنها گاز گلخانه‌اي آزاد مي‌كند!!! آيا مي‌دانيد كه چه وقتي گازهاي گلخانه‌اي را به هوا مي‌فرستيد؟ هر وقت كه:

·
تلويزيون تماشا مي كنيد،

·
با كامپيوتر بازي مي كنيد،

·
از كولر يا فن كوئل استفاده‌ مي‌كنيد،

·
از استريو ضبط استفاده مي كنيد،

·
چراغ را روشن مي كنيد،

·
لباسهايتان را مي شوييد يا اطو مي‌كنيد،

·
سوار اتومبيل مي شويد،

·
غذايتان را در مايكروويو گرم مي كنيد،

·
از بخاري گازي يا نفتي استفاده مي كنيد،

·
به توليد گازهاي گلخانه‌اي در هوا كمك مي‌كنيد.

چرا؟

چون شما براي انجام اين كارها به برق و سوخت نياز داريد. آيا مي‌دانيداين برق و سوخت از كجا تامين مي‌شود؟

خوب، نيروگاهها زغالسنگ و نفت را مي سوزانند تا برق توليد كنند و پالايشگاهها نيز براي تصفيه نفت خام و توليد نفت و بنزين، سوخت مصرف مي‌كنند. سوزاندن نفت و زغالسنگ هم گاز گلخانه‌اي توليد مي‌كند. پس هر چه شما بيشتر برق مصرف كنيد، نيروگاهها از سوخت بيشتري استفاده مي‌كنند و در نتيجه گاز گلخانه‌اي زيادتري توليدمي‌شود.

متان هم يك گاز گلخانه‌اي است. متان چگونه توليد مي‌شود؟

وقتي كه شما:

·
زباله هايتان را به محل دفن زباله مي فرستيد،

·
حيواناتي مثل گاو، گوسفند و ... را براي توليد لبنيات و گوشت پرورش مي‌دهيد،

·
در شاليزار برنج مي‌كاريد،

·
زغالسنگ استخراج مي‌كنيد.

اتومبيلها و كارخانه‌هايي هم كه مايحتاج روزانه ما را توليد مي‌كنند، مقادير زيادي از انواع گازهاي گلخانه‌اي را به هوا مي‌فرستند.

چرا نمي‌خواهيم زمين گرمتر بشود؟

بعضي وقتها مسائل كوچك مي‌توانند به مشكلات بزرگي تبديل شوند! مثلا به مسواك زدن دندانهايتان فكر كنيد. اگر شما يك روز مسواك نزنيد، هيچ اتفاق خاصي نمي‌افتد، اما آيا مي‌دانيد اگر يك ماه دندانهايتان را مسواك نزنيد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ اين همان چيزي است كه براي زمين نيز اتفاق مي‌افتد. اگر دماي هوا فقط چند روز، بالاتر از حد طبيعي باشد، چندان مهم نيست- چون دماي زمين تقريبا ثابت مي‌ماند. اما اگر دماي هوا مدت زيادي بطور مداوم بالا برود، كره زمين با مشكلاتي مواجه خواهد شد.

دماي متوسط زمين در طول قرن گذشته تقريبا 5/0 درجه سانتيگراد افزايش يافته‌است؛ دانشمندان انتظار دارند كه در طول 100 سال آينده متوسط دماي زمين 5/1 تا 5/3 درجه سانتيگراد افزايش يابد. شايد فكر كنيد "اين كه چيزي نيست"، اما همين مقدار مي‌تواند آب و هواي زمين را به طور بي سابقه‌اي تغيير دهد. زمانيكه اين پديده رخ دهد، ممكن است تغييرات بزرگي در سطح آب اقيانوسها، مزارع كشاورزي و هوايي كه تنفس مي‌كنيم يا آبي كه مي‌نوشيم، رخ دهد.

چه اتفاقي ممكن است بيفتد؟

در صورتيكه آب و هوا تغيير كند، آب و هواي جايي مثل شهركرد- كه هواي سرد و كوهستاني دارد- گرمتر مي‌شود يا مثلا هواي بندر عباس گرم و خشك تر مي‌شود. البته ممكن است تغيير آب و هوا براي شهركردي ها خوشايند باشد، اما همه تاثيرات ناشي از آن خوشايند نيست. زيرا ممكن است اين تغييرات با افزايش بلاياي طبيعي مثل سيل و طوفان همراه باشد.

اگر دماي كره زمين زياد شود، تعداد روزهاي گرم سال افزايش مي‌يابد و در نتيجه بيماريهاي ناشي از گرما مثل گرمازدگي و مالاريا زياد مي‌شود. بد نيست بدانيد كه معمولا كودكان و سالمنداني كه در كشورهاي فقير زندگي مي‌كنند، بيشتر در معرض خطر ابتلاء به اين بيماريها قراردارند. زيرا اين كشورها سرمايه لازم براي مبارزه با اين بيماريهارا ندارند.

با گرم شدن آب و هوا و تاثير آن بر مزارع كشاورزي، منابع غذايي انسانها كاهش مي‌يابد، آب بيشتري بخار مي‌شود و در نتيجه انسانها با كمبود آب شيرين مواجه خواهندشد. اين تغييرات بر روي حيوانات و گياهان هم تاثير منفي مي‌گذارد. اگر اين تغييرات به آرامي اتفاق بيفتد، جانوران و گياهان خود را با آن وفق مي‌دهند، اما اگر اين تغييرات خيلي سريع اتفاق بيفتد، حيات وحش با خطرات جدي روبرو مي‌شوند. مثلا پرندگان و جانوراني كه در فصلهاي مختلف سال به جاهاي ديگر مهاجرت مي‌كنند، ممكن است مكان مناسبي را براي مهاجرت پيدا نكنند و يا غذايي براي خوردن نداشته‌باشند.

مقدار آب درياها در اثر ذوب شدن يخهاي قطبي افزايش مي‌يابد و از سوي ديگر بر اثر افزايش دما، آب درياها و اقيانوسها منبسط مي‌شود. اگر آب اقيانوس منبسط شود، فضاي بيشتري را اشغال مي‌كند و در نتيجه سطح آب درياها بالا مي‌آيد. سطح آب دريا ممكن است در قرن آينده چند سانتيمتر يا حداكثر 1 متر بالا بيايد. در اينصورت مردمي كه خانه‌هايشان در كنار ساحل دريا قرار دارد و جزيره‌نشينان، خانه‌هاي خود را از دست مي‌دهند و مزارع ساحلي هم به زير آب مي‌روند. در اثر بالا آمدن آب دريا منابع آب شيرين نيز غيرقابل استفاده مي‌شوند.

منبع :سايت ملاصدرا

WWW.HUPAA.COM

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و پنجم مهر 1386ساعت 12:23  توسط  گروه شیمی  | 

جدول زمانبندی کتاب شیمی پش دانشگاهی برای ترم اول

پیشنهاد جدول زمانبندی کتاب شیمی پیش دانشگاهی برای ترم اول سال تحصیلی 87-86

 

شماره هفته

شماره جلسه

ایام هفته و

تاریخ جلسه

رئوس مطالب

صفحات

اول

اول

دوشنبه 2/7/86

آشنایی با دانش آموزان- آزمون تشخیصی معرفی کتاب و ویژگی های آن- گروه بندی دانش آموزان و صحبت در مورد روند کار کلاس و نحوه ارزشیابی 

 

دوم

سه شنبه 3/7/86

سینتیک شیمیایی مفهوم سرعت چیست؟

5-1

دوم

سوم

دوشنبه 9/7/86

خود را بیازمایید هم چون دانشمندان

8-5

چهارم

سه شنبه 10/7/86

حل نمونه سوال از مفهوم سرعت واکنش

 

سوم

پنجم

دوشنبه 16/7/86

عوامل مؤثر بر سرعت واکنش (حالت فیزیکی - غلظت)

10-8

ششم

سه شنبه 17/7/86

عوامل مؤثر بر سرعت واکنش (دما)

حل نمونه سوال از عوامل مؤثر بر سرعت واکنش

11-10

چهارم

هفتم

دوشنبه 23/7/86

امتحان از صفحه­ی 1 تا 11

 

هشتم

سه شنبه 24/7/86

نظریه های سینتیک شیمیایی (نظریه ­ی برخورد تعداد برخوردها)

12-11

پنجم

نهم

دوشنبه 30/7/86

جهت گیری مناسب مولکول های برخورد کننده انرژی مناسب ذره ها هنگام برخورد بیش تر بدانید

14-12

دهم

سه شنبه 1/8/86

نظریه­ی حالت گذار

17-14

ششم

یازدهم

دوشنبه 7/8/86

ساز و کار و اکنش های شیمیایی و حل نمونه سوال از ساز و کار واکنش­های شیمیایی

18-17

دوازدهم

سه شنبه 8/8/86

خود را بیازمایید و کاتالیزگرها

19-18

هفتم

سیزدهم

دو شنبه 14/8/86

انواع واکنش های کاتالیز شده و حل نمونه سوال

22-19

چهاردهم

سه شنبه 15/8/86

تعطیل (شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع))

 

شماره هفته

شماره جلسه

ایام هفته و

تاریخ جلسه

رئوس مطالب

صفحات

هشتم

پانزدهم

دوشنبه 21/8/86

آزمون از بخش 1

 

شانزدهم

سه شنبه 22/8/86

تعادل شیمیایی مفهوم برگشت پذیری

24-23

نهم

هفدهم

دوشنبه 28/8/86

فکر کنید تعادل های شیمیایی

26-24

هجدهم

سه شنبه 29/8/86

حل نمونه سوال از تعادل های شیمیایی

30-26

دهم

نوزدهم

دوشنبه 5/9/86

تعادل های همگن و ناهمگن محاسبه­ی ثابت تعادل

32-30

بیستم

سه شنبه 6/9/86

محاسبه غلظت های تعادلی

34-32

یازدهم

بیست و یکم

دوشنبه 12/9/86

تفسیر ثابت تعادل فکر کنید پیش بینی جهت پیشرفت واکنش

38-34

بیست و دوم

سه شنبه 13/9/86

فکر کنید خود را بیازمایید عوامل مؤثر بر تعادل (تغییر غلظت)

41-38

دوازدهم

بیست و سوم

دوشنبه 19/9/86

عوامل مؤثر بر تعادل (اثر تغییر فشار اثر تغییر دما)

44-41

بیست و چهارم

سه شنبه 20/9/86

فکر کنید بیش تر بدانید اثر کاتالیزور فرآیندها بر نمونه ای از کاربرد واکنش های تعادلی در صنعت

47-44

سیزدهم

بیست و پنجم

یکشنبه 26/9/86

حل نمونه سوالات از فصل 2

 

بیست و ششم

سه شنبه 27/9/86

آزمون از بخش 2

 

 

گروه شیمی شهرستان نکا

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم مهر 1386ساعت 12:12  توسط  گروه شیمی  | 

جدول زمانبندی کتاب شیمی 3 برای ترم 1

نکا

پیشنهاد جدول زمانبندی کتاب شیمی 3 برای ترم اول سال تحصیلی 87-86

 

شماره هفته

شماره جلسه

ایام هفته و

تاریخ جلسه

رئوس مطالب

صفحات

اول

اول

یکشنبه 1/7/86

آشنایی با دانش آموزان- آزمون تشخیصی معرفی کتاب و ویژگی های آن- گروه بندی دانش آموزان و صحبت در مورد روند کار کلاس و نحوه ارزشیابی  

 

دوم

سه شنبه 3/7/86

یادآوری دانسته های قبلی دانش آموزان که مرتبط با بخش 1 کتاب است واکنش های شیمیایی و استرکیومتری- واکنش های شیمیایی و شیوه­ی نمایش آن

3-1

دوم

سوم

یکشنبه 8/7/86

خود را بیازمایید موازنه کردن معادله ی یک واکنش شیمیایی

5-3

چهارم

سه شنبه 10/7/86

خود را بیازمایید موازنه کردن معادله­ی واکنش های شیمیایی به دو روش وارسی

8-5

سوم

پنجم

یکشنبه 15/7/86

خود را بیازمایید- انواع واکنش های شیمیایی (سوختن، ترکیب، تجزیه)

11-8

ششم

سه شنبه 17/7/86

خود را بیازمایید انواع واکنش های شیمیایی (جابجایی یگانه و دوگانه)

14-11

چهارم

هفتم

یکشنبه 22/7/86

انجام آزمایش تجزیه آمونیم دی کرومات و شناسایی کاتیرن ها در محلول نمک های آن ها در آب و حل نمونه سوالات امتحان نهایی

 

هشتم

سه شنبه 24/7/86

رفع اشکال و امتحان از صفحه ی 1 تا 14

 

پنجم

نهم

یکشنبه 29/7/86

بررسی نتایج آزمون استوکیومتری، روابط کمی در واکنش های شیمیایی روابط مولی مولی در محاسبه های استوکیومتری تبدیل تعداد مول ها به جرم و برعکس استوکیومتری فرمولی

18-14

دهم

سه شنبه 1/8/86

خود را بیازمایی بیش تر بدانید استوکیومتری واکنش

21-18

ششم

یازدهم

یکشنبه 6/8/86

خود را بیازمایید روابط جرمی جرمی در محاسبه های استوکیومتری خود را بیازمایید

24-21

دوازدهم

سه شنبه 8/8/86

روابط جمی گازها در محاسبه­ی استوکیومتری خود را بیازمایید

27-24

هفتم

سیزدهم

یکشنبه 13/8/86

استوکیومتری در محلول ها، بررسی غلظت مولی آزمایش کنید محاسبه های استوکیومتری در واکنش های انجام شده در حالت محلول

30-27

چهاردهم

سه شنبه 15/8/86

تعطیل عمومی (شهادت امام جعفر صادق(ع)

 

هشتم

پانزدهم

یکشنبه 20/8/86

خود را بیازمایید واکنش دهنده­ی محدود کننده و واکنش دهنده­ی اضافی

33-30

شانزدهم

سه شنبه 22/8/86

خود را بیازمایید بازده واکنش های شیمیایی بیش تر بدانید

35-33

نهم

هفدهم

یکشنبه 27/8/86

استوکیومتری و زندگی افزایش کارآیی موتورها

حل نمونه سوالات امتحان نهایی از بخش 1

38-36

هجدهم

سه شنبه 29/8/86

رفع اشکال و آزمون از بخش 1

 

دهم

نوزدهم

یکشنبه 4/9/86

بررسی نتایج آزمون ترمودینامیک شیمیایی انرژی و ذره های سازنده­ی ماده آیا انرژی ماده به مقدار آن بستگی دارد

43-39

بیستم

سه شنبه 6/9/86

خود را بیازمایید بیش تر بدانید ترمودینامیک چیست؟ - سامانه و محیط پیرامون آن انواع سامانه ها

45-43

یازدهم

بیست و یکم

یکشنبه 11/9/86

فکر کنید خواص سامانه جاری شدن انرژی در سامانه انرژی درونی و قانون اول ترمودینامیک

49-45

بیست و دوم

سه شنبه 13/9/86

فکر کنید واکنش در حجم ثابت و فشار ثابت بیش تر بدانید

- آنتالپی یک تابع حالت است

52-49

دوازدهم

بیست و سوم

یکشنبه 18/9/86

آزمایش کنید صفحه های 52 و 53 فکر کنید حالت استاندارد برخی از تغییر آنتالپی های مهم (آنتالپی استاندارد تشکیل)

55-52

بیست و چهارم

سه شنبه 20/9/86

برخی از تغییر آنتالپی های مهم (آنتالپی استاندارد سوختن، تبخیر، ذوب تصعید) - حل نمونه سوالات امتحان نهایی از بخش 2

58-55

سیزدهم

بیست و چهارم

یکشنبه 25/9/86

متوسط آنتالپی پیوند تعیین گرمای واکنش های شیمیایی گرماسنجی روش مستقیم اندازه گیری گرمای یک واکنش

- روش غیر مستقیم تعیین گرمای واکنش های شیمیایی با استفاده از قانون هس

63-58

بیست و پنجم

سه شنبه 27/9/86

حل نمونه سوالات امتحان نهایی و پاسخگویی به سوال های احتمالی دانش آموزان

 

چهاردهم

بیست و ششم

یکشنبه 2/10/86

انجام آزمون از ابتدای بخش 2 تا ص63

 

بیست و هفتم

سه شنبه 4/10/86

بررسی نتایج آزمون ارزیابی کار گروه ها امتحانات ترم

 

 

 

گروه شیمی شهرستان نکا

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم مهر 1386ساعت 12:8  توسط  گروه شیمی  | 

جدول زمانبندی شیمی 1 برای ترم اول

پیشنهاد جدول زمانبندی کتاب شیمی 1 برای ترم اول سال تحصیلی 87-86

شماره هفته

شماره جلسه

ایام هفته و

تاریخ جلسه

رئوس مطالب

صفحات

اول

اول

چهارشنبه 4/7/86

آشنایی با دانش آموزان- معرفی کتاب ویژگی های آن گروه بندی دانش آموزان و حبت در مورد روند کار کلاس و نحوه ارزشیابی

 

دوم

پنج شنبه 5/7/86

مایعی کم یاب در عین فراوانی منابع آب در طبیعت

6-1

دوم

سوم

چهارشنبه 11/7/86

تعطیل (شهادت حضرت علی(ع))

 

چهارم

پنج شنبه 12/7/86

تجدید پذیری طبیعی منابع آب- بیش تر بدانید- مصرف آشکار و نهان آب بازنگری در مصرف آب

10-6

سوم

پنجم

چهارشنبه 18/7/86

آب مایعی با ویژگی های باور نکردنی

13-6

ششم

پنج شنبه 19/7/86

مروری بر آموخته های گذشته

15-13

چهارم

هفتم

چهارشنبه 25/7/86

یادآوری خواص الکتریکی ماده- ساختار خمیده مولکول آب- توجیه برخی ویژگی های غیر عادی آب

19-15

هشتم

پنج شنبه 26/7/86

رفع اشکال و امتحان از صفحه 1 تا 19

 

پنجم

نهم

چهارشنبه 2/8/86

آب به عنوان یک حلال آب و رسانایی الکتریکی

21-19

دهم

پنج شنبه 3/8/86

انحلال پذیری مواد جامد در آب- انحلال پذیری گازها در آب

24-22

ششم

یازدهم

چهارشنبه 9/8/86

اکسیژن موجود و اکیسیژن مورد نیاز آلودگی گرمایی آب های طبیعی

26-24

دوازدهم

پنج شنبه 10/8/86

حل تمرین همچون دانشمندان

30-27

هفتم

سیزدهم

چهارشنبه 16/8/86

آلاینده های اسیدی و تغییر ph آب

33-30

پنج شنبه 17/8/86

آلودگی آب توسط کاتیون های سنگین بیش تر بدانید

35-33

هشتم

چهاردهم

چهارشنبه 23/8/86

تامین آب آشامیدنی تصفیه طبیعی آب

36-35

پنج شنبه 24/8/86

آب سخت و روش های نرم کردن آن بیش تر بدانید

38-36

 

 

نهم

پانزدهم

چهارشنبه 30/7/86

تصفیه ی آب شهری تصفیه ی فاضلاب شهری

44-38

پانزدهم

پنج شنبه 1/8/86

رفع اشکال و آزمون از بخش 1

 

دهم

شانزدهم

چهارشنبه 7/8/86

بررسی نتایج آزمون در پی هوایی پاکیزه

48-45

هفدهم

پنج شنبه 8/8/86

هوا، تنفس و ادامه­ی زندگی هوا کره را بهتر بشناسیم

50-48

یازدهم

هجدهم

چهارشنبه 14/8/86

فشار هوا و تغییر ارتفاع از سطح زمین

53-51

نوزدهم

پنج شنبه 15/8/86

فشار چیست؟

56-53

دوازدهم

بیستم

چهارشنبه 21/8/86

قانون بویل قانون شارل

59-56

بیست و یکم

پنج شنبه 22/8/86

فکر کنید چرا گازها این گونه رفتار می کنند؟

هوا کره معدنی سرشار از مواد شیمیایی

61- 59

سیزدهم

بیست و دوم

چهارشنبه 28/8/86

اکسیژن، فراوان ترین عنصر در کره ی زمین

63-61

بیست و سوم

پنج شنبه 29/8/86

آزمون ابتدای بخش 2 تا ص63

 

چهاردهم

بیست و چهارم

چهارشنبه 5/8/86

بررسی نتایج آزمون ارزیابی کار گروه ها امتحانات ترم

 

 

گروه شیمی شهرستان نکا
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم مهر 1386ساعت 11:35  توسط  گروه شیمی  | 

فهرست عناوین آزمایش های شیمی دوره متوسطه

بخش شيمي

             مهارت هاي آزمايشگاهي در چهار مرحله مسابقات آزمايشگاهي

1-    طراحي آزمايش

2-    اجراي آزمايش

3-    مشاهده ثبت يافته ها و تفسير داده ها

4-    تفسير نتايج آزمايش

5-    ارايه گزارش

در هر مرحله مي توان از مهارت هاي آزمايشگاهي به صورت اجراي آزمايش از كتاب شيمي 2 و آزمايشگاه و طراحي آزمايش از كتاب شيمي 1 و آزمايشگاه آزمون علمي و عملي به عمل آورد .

در مرحله كشوري و استاني از تمامي آزمايش هاي موجود در كتاب شيمي 2 و آزمايشگاه و در مرحله آزمايشگاه و منطقه فقط از آزمايشهاي مربوط به مباحث نيم سال اول ارزش يابي انجام گيرد .

در هر چهار مرحله مي توان از نمونه هايي شبيه به مهارت هاي طراحي آزمايش ، مشاهده ثبت يافته ها و تفسير داده هاي موجود در كتاب شيمي (1) و آزمايشگاه در آزمون كتبي استفاده نمود . به عنوان مثال :

فكر كنيد ـ فعاليت هاي همچون دانشمندان صفحه ي 27 ، شناسايي با گل ها صفحه ي 31 ، هوا قوي تر است يا زمين ؟ صفحه ي 54 ، چه آينده اي در انتظار ماست ؟ صفحه 68 ، فكر كنيد صفحه ي 24 و صفحه ي 78 ، اندازه گيري سختي آب ، اندازه گيري فشار هوا و

 فهرست عناوين آزمايشگاهي پيشنهادي بخش شيمي

1-   مباني كار عملي

·        قوانين و مقررات ايمني آزمايشگاه

·        گزارش نويسي

·        آشنايي با وسايل آزمايشگاهي و روش استفاده از آنها

 مباحث كتاب شيمي و زندگي

2- محلولها

·        خواص غير عادي آب

·        كشش سطحي

·        مقايسه چگالي آب و يخ

·        حلاليت

·        اسيد و باز

·        شناساگرها

·        PH

·         رسانايي الكتريكي محلولها (الكتروليت)

3- گـازها

·        اجزاء هوا

·        خواص گاز اكسيژن

·        طراحي آزمايش قوانين گازها (قانون شارل ، قانون بويل )

 مباحث کتاب  شيمي دو و آزمايشها

4- نظريه هاي اتمي (تجزيه وتحليل آزمايشهاي طراحي شده در تاريخچه پيشرفت نظريه ي اتمي )

·        تخليه الكتريكي در گازها ( لوله هاي كروكس )

·        خواص اشعه كاتدي

·        آزمون شعله و طيف نشري عناصر

5- بررسي ويژگيهاي عناصر

·        بررسي عناصر گروه يك ІA ، دو II A ، هفدهم VII A

·        بررسي دوره اي عناصر ( روند تغييرات در عناصر رديف دوم و سوم جدول تناوبي )

6-   ويژگيهاي مواد يوني

·         اندازه گيري آب تبلور

 مباحث كتاب شيمي سه و آزمايشها ( نيم سال اول)

 7- انواع واكنش هاي شيميايي

·        طراحي آزمايشهايي براي تشخيص انواع واكنش ها

·        بررسي آزمايشهاي كوه آتشفشان

·        طراحي آزمايشهايي براي شناسايي كاتيونها (Pb 2+  , Ag+ , Ba 2+ )

·        طراحي آزمايشهايي براي شناسايي آنيونها (Cl - , CrO42- , SO4 2-  )

 

 

8-  غلظت

·        مباحث غلظت ( غلظت معمولي ، مولاريته ، .)

·        تهيه محلول با غلظت معين

·        رقيق كردن محلولها

·        حجم سنجي (تيتراسيون)

 مباحث كتاب شيمي سه و آزمايشها ( نيم سال دوم )

9- گرماسنجي ( كالريمتري)

·        تعيين ارزش گرمايي گرماسنج

·        تعيين آنتالپي فرايندهايي نظير( انحلال ، سوختن ، ذوب و تبخير )

10- واكنش هاي خودبخودي و غيرخود بخودي

11- حلاليت

·        تعيين قابليت انحلال مواد

·        رسم نمودار انحلال

·        تهيه محلولهاي سيرشده و فراسير شده

12- خواص فيزيكي محلولها

·        اندازه گيري نقطه جوش مايع خالص

·        تأثير ناخالصي در دماي جوش

13- مقايسه ويژگيهاي محلولها ، كلوئيد ها ، مخلوط ها

14- روشهاي جداسازي مخلوط ها

·        تقطير

·        كروماتوگرافي

 

 

اهداف :

انتظار مي رود دانش آموز :

1-    فرضيه قابل آزمون بسازد و يا از بين چند فرضيه ، فرضيه قابل آزمون را تشخيص بدهد .

2-    طرح قابل اجرايي را براي انجام آزمايش پيشنهاد كند .

3-     با اجراي دقيق آزمايش و رعايت نكات ايمني نتايج و داده ها را تفسير كند .

 

معيار :

1-    روش ارايه شده براي آزمايش قابل اجرا باشد .

2-    از وسايل و مواد براي دست ورزي و كنترل متغيرها به طور مناسب استفاده كند .

3-     از داده هاي به دست آمده نتيجه گيري مناسب كند .

4-     به كمك نمودارهاي و ثبت داده ها ، ترتيب رويدادها و مراحل انجام آزمايش را به طور مناسب توصيف كند .

+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم مهر 1386ساعت 13:17  توسط  گروه شیمی  | 

جدول زمانبندی کتاب شیمی 2

باسمه تعالي

پيشنهاد جدول زمانبندي كتاب شيمي 2 براي ترم اول سال تحصيلي 87-86

هفته

شماره جلسه

ايام هفته و تاريخ جلسه

رئوس مطالب

صفحات

اول

اول

دوشنبه 2/7/86

آشنايي با دانش آموزان آزمون تشخيصي معرفي كتاب و ويژگيهاي آن گروه بندي دانش آموزان و صحبت در مورد روند كار در كلاس و نحوه ي ارزشيابي .

 

دوم

چهارشنبه4/7/86

ساختار اتم مطالعه ي ساختار ماده الكترون نخستين ذره ي زير اتمي شناخته شده .

5- 1

دوم

سوم

دوشنبه9/7/86

پرتو زايي آزمايش اول رادفورد

8- 5

چهارم

چهارشنبه11/7/86

تعطيل عمومي ( شهادت حضرت علي (ع)

 

سوم

پنجم

دوشنبه16/7/86

مدل اتمي تامسون آزمايش دوم رادفورد

10- 8

ششم

چهارشنبه18/7/86

ديگر ذره هاي سازنده ي اتم عدد جرمي و ايزوتوپ ها جرم يك اتم

15-10

چهارم

هفتم

دوشنبه23/7/86

آتش بازي و كشف ساختار اتم طيف نشري خطي هيدروژن

19-15 

هشتم

چهارشنبه25/7/86

انجام آزمايش آزمون شعله و نتيجه گيري از آن مدل اتمي يور

22- 19

پنجم

نهم

دوشنبه30/7/86

مدل كوانتومي اتم

26- 22

دهم

چهارشنبه2/8/86

چهارمين عدد كوانتومي و اصل طرد پائولي آرايش الكتروني اتم

30 - 26

ششم

يازدهم

دوشنبه7/8/86

اصل آفبا و جدول تناوبي عنصرها

33-30

دوازدهم

چهارشنبه9/8/86

حل نمونه سؤالات از فصل 1 و پاسخگويي به سؤال هاي احتمالي دانش آموزان

 

هفتم

سيزدهم

دوشنبه14/8/86

رفع اشكال و آزمون از بخش 1

 

چهاردهم

چهارشنبه16/8/86

بررسي نتيجه آزمون و تدريس خواص تناوبي عنصرها سرگذشت جدول تناوبي عنصرها جدول تناوبي امروزي عنصرها

38 - 34

هشتم

پانزدهم

دوشنبه21/8/86

ويژگي هاي گروهي عنصرها ويژگي هاي فلزها از چه ويژگي ساختار ي اتم هاي آن ها ناشي مي شود گروه اول فلزهاي قلیا یی

43 - 39

شانزدهم

چهارشنبه23/8/86

فلزهاي قلیا یی خاكي و انجام آزمايش صفحات 42 و45

46-43

نهم

هفدهم

دوشنبه28/8/86

گروه هاي سوم تا دوازدهم عنصرها ي گروه هاي 13 تا 18 جدول تناوبي

49-46

هجدهم

چهارشنبه30/8/86

هيدروژن يك خانواده ي تك عضوي آشنايي با برخي روند هاي تناوبي روند تغيير شعاع اتمي در جدول تناوبي عنصرها

53-49

دهم

نوزدهم

دوشنبه5/9/86

روند تناوبي تغيير انرژي يونش عنصرها روند تناوبي تغيير الكترونگاتيوي عنصرها

55-53

بيستم

چهارشنبه7/9/86

حل نمونه سؤالات از فصل 2 و پاسخگويي به سؤال هاي احتمالي دانش آموزان

 

يازدهم

بيست و يكم

دوشنبه12/9/86

رفع اشكال و آزمون از بخش 2

 

بيست و دوم

چهارشنبه14/9/86

بررسي نتيجه آزمون و تدريس تركيب هاي يوني قاعده ي هشتايي و واكنش پذیری اتم ها

58-56

دوازدهم

بيست و سوم

دوشنبه19/9/86

نام گذاري يون ها يون هاي تك اتمي

60-58

بيست و چهارم

چهارشنبه21/9/86

تركيب هاي يوني و حل نمونه سؤالات تا ص62

62-61

سيزدهم

بيست و پنجم

دوشنبه26/9/86

دوره ي فصل اول كتاب و رفع اشكال

 

بيست و ششم

چهارشنبه28/9/86

دوره ي فصل دوم كتاب و رفع اشكال

 

چهاردهم

بيست و هفتم

دوشنبه3/10/86

آمادگي براي امتحان نوبت اول

 

بيست و هشتم

چهارشنبه5/10/86

 

 

گروه شیمی شهرستان نکا

 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم مهر 1386ساعت 12:43  توسط  گروه شیمی  |